Itämeri 2023

7.6. Espoo – Inkoo

Rauhallista paitsi Porkkalan selällä. Inkoossa tankattu ja septitankki tyhjennetty. Paikka runkolaiturin päässä. Kävelty 1 tunti. Illalla kävivät Mika ja Katri. Pyyhkijät säädetty, torvi kiinnitetty paremmin. Autopilootti ajaa käännöksissä isoja mutkia, tarkistettava.

8.6. Inkoo – Hanko

Rauhallista menoa. Hangossa Itämeren Portissa kylkikiinnityksessä. Käyty ostoksilla, illalla uudessa Stranden ravintolassa, hyvää!

9.6. Hanko – Örö

Ajettu viitoitettua väylää, toinen reitti vähän pelotti, koska lopussa veden syvyys oli epäselvä. Aurinkoista, mutta kylmää. Perillä muutama, illalla 16 venettä. Liian lyhyet aisat, ei keskikiinnityksiä, päässä puijoteltava teräskaari. Syöty ravintola 12:ssa lounas. Yritetty säätää autopilootti, tulokset nähdään huomenna.

10.6. Örö – Utö

Fantastinen päivä, ei tuulta. Hienot maisemat Vänön ja Borstön eteläpuolella, hyvä reitti. Vänön satamassa oli tuttu Haaparanda-purjevene, vilkutettiin. Utössä Hannan laituri oli täynnä, jäätiin poijuun hotellin laiturissa. Lyhyt kävely. Syöty erinomaiset pizzat rantakahvilassa.

11.6. Utö – Karlby

Viitoitettua reittiä Kökarin eteläpuolella olevalle Karlbylle. Autopilootissa oli edellisenä illalla jäänyt reitti päälle ja se halusi siten aina kääntyä takaisin. Ajoin käsin ja autotoiminnalla. Karlbyssä meidät ottaa vastaa eilinen laiturinaapuri Öröstä. Olivat ankkuroineet yöksi ja myös itse juuri tulleet. Illalla meitä oli 4 venettä. Karlby on idyllinen paikka. Huvin toimiva hotelli vieressä, oltiin se edessä kylkikiinnityksessä. Kävely kylässä, kävin illalla saunassa. Lounas ja illallinen ravintolassa. Aurinkoinen ja tyyni päivä.

12.–13.6.

Karlbystä Rödhamniin

Viitoittamatonta reittiä Rödhamniin, jossa vain 1 purjevene, illalla 9 venettä. Kylkikiinnitys. Päivällä syöty kinkkujuustovoileipiä kahvilassa. Tutkittu karttoja ja tarkennettu reitti Sandhamniin. Huomenna tulee, joten lepopäivä täällä.

Akut olivat tyhjentyneet yön aikana pahasti lähelle 11,2 voltiin. Syytä ei tiedetä, mahdollisesti jääkaapin ovi ei olut kunnolla kiinni ja sen takia lataus koko yön päälä. Käytetty generaattoria 3 kertaa 2 tuntia ja saatiin jännite nousemaan. Yleismittarilla mitattu akut, 12,8 V. Maretronin seurantavalikoissa jotkut näyttävät hassuja arvoja, ovat luultavasti kärsineet liian alhaisesta latauksesta.

14.6. Rödhamn – Sandhamn

Oli hieno ylitys Sandhamniin. Tuulta enimmäkseen vain 2–3 m/s ja aurinkoa koko päivän. Ensimmäiset veneet tulivat vasta Sandhamnin edustalla vastaan. Avomerta ja muutama saariryhmä. Sandhamnissa rakennetaan joka puolella, luultavasti kesä alkaa yllättäen kuten yleensä talvirenkaiden vaihtohetki. Värdshus vain viikonloppuna auki, mutta sailorhotellin hyvä palvelu ja ruoka korvasi sen puutteen.

15.6. Sandhamn -Nynäshamn

Matkalla alussa kivoja saaristomaisemia, sitten toinen puoli avomerta. Perillä erinomainen aallonmuurtajalaituri. Hyvin hoidettu sataman, monipuolisia palveluita. Pidämme siitä enemmän kuin Sandhamnista. Ja hinnat alle 50 % eilisestä. Ostettu savukala veneeseen.

16.6. Oxelösund

Nynäshamn oli positiivinen yllätys. Kaikki on valmiina, monipuoliset palvelut, isoille veneille erinomainen aallonmurtajalaituri ja kaikki alle puoleen hintaan kuin Sandhamnissa. Tänään avomerireitti Landsortin ympäri, Gustaf Dalenin ja Hävringen ohitse Oxelösundin vanhaan kalasatamaan, jossa toimii Femöre Marina. Mielenkiintoinen sekoitus vanhaa ja uutta ja teollisuuslaitokset taustalla. Hyvä Sjökrog Sailor laiturimme juurella.

17.–18.6. Gryts Varv

Nautittiin todellisesta kesäsäästä vaihtelevissa saaristomaisemissa. Nähtiin jopa muita veneitäkin. Jäimme Valdemarsvikiin kuuluvaan Gryts Varv och Marinaan, jossa viikonloppuna oli Skärgårdsdansen ja väkeä sen mukaan. Yöllä alkoi ennustettu tuuli ja sade, joka kesti iltapäivään saakka = sopivasti pidetty lepopäivää.

19.6. Blankaholm

46 mailia Västervikin kuntaan kuuluvalle Blankaholmille. Pilvinen päivä, tuulta 4–6 m/s, avoimilla osuuksilla vähän rauhatonta. Etelästä melkein katkeamaton virta purjeveneitä, suurin osa saksalaisia. Rauhallinen sisäänajo Blankaholmille, jossa on uusi pitkääää laituri. Satamassa toimiva kahvila/kioski, paikallinen kievari on vasta juhannuksen jälkeen kokopäiväisesti auki.

20.–21.6. Kalmar

Ajosuunnitelmamme meni uusiksi. Tarkoituksena oli ajaa kahdessa päivässä Kalmariin, mutta silloin tulisimme juhannuspaikkaamme Stenshamniin perjantaina liian myöhään nähdäksemme kaikki tapahtumat. Joten pitkä päivä mahtavassa säässä ja klo 17 perillä Kalmarissa. Löysimme hyvän paikan heti satama-alueen alussa, mutta satamakonttorissa selvisi, että koko se laiturialue on 3 päivää ilman sähköä. Onneksi näimme konttorin edessä vapaan paikan ja pääsimme sinne. Iltaruoka Gröna Stuganissa, missä viimeksi söimme 16.5.2008 matkallamme ympäri Euroopan, oli edelleen hyvä. Pidettiin lepopäivää. Pieni moottorihuolto, ostoksia, käynti linnalla ja vanhassa keskustassa.

22.6. Kristianopel

Tankattiin ennen lähtöä ja ajoimme sitten Kristianopoliin saakka. Tuulten takia päätimme juhannusta viettää täällä. Perillä oli vielä hyvin tilla, parhaimmat kylkipaikat oli jo varattu, pääsimme ruotsalaisen ja saksalaisen purjeveneen väliin. Hyvä ravintola satamassa ja toinen ravintola moottoristien alueella.

23.6. Juhannus Kristianopelissa.

Kristianopel on kiva satama lähellä Kalmarin salmen loppupäätä. Lukuun ottamatta septityhjennystä löytyy kaikki palvelut. Se oli 1600 luvulla tanskalaisten perustama linnake, josta edelleen muurit ovat jäljellä. Satama täyttyi iltaa myöten. Vieressä on iso moottoristien alue, josta väki osallistui aattona reippaasti juhannusohjelmaan. Aamulla käveltiin 3,5 km lähiympäristössä, laitettiin juhlaliputus juhannusta varten. Suomalainen kilpapurjehdusvene satamassa.

24.6. Stenshamn

Stenshamn sijaitsee Karlskronan saariston eteläreunassa, viimeinen satama ennen Utklippan. Kristianopelista vain 18 mailia ajettavana. Matkalla näkyy muiden saaristokylien siluetteja. Tullessamme satamaan meitä olikin ruotsalaisia Grand Banks ystäviä vastassa, näkivät meidät sattumalta AISista, vietimme yhdessä vähän aikaa. Satamassa on vain perussaniteettipalvelut ja pikkukioski, joka on auki +- 1 tunti ennen Karlskronan lautan saapumista. Hienot ulkosaariston maisemat.

25.6. Simrishamn

Facebook kysyy "mitä mietit?" Me mietimme säätilanteen kehittymistä. Lopputulos oli, että tähänastiseen kauniiseen ja rauhalliseen säähän tulee häiritsevä 10 päivän epävakaa ja tuulinen jakso. Suunnitelma oli edetä noin 30 mailin päivämatkoja Ruotsin etelärannikkoa pitkin ja sitten Trelleborgista tai Tanskan Klintholmista 50 mailia Rügeniin, missä osallistumme ICCY:n kesätapaamiseen heinäkuun alussa. Siihen väliin ennustetaan nyt kovia tuulia, jotka rikkovat suunnitelman. Ajoimme sen takia pääosin rauhallisessa kelissä 57 mailia suoraan Simrishamniin, Hanön saari jäi väliin.

26.–28.6. Rönne

32 mailia Bornholmiin Rönnen satamaan. Tuloiltana taivas pimeni yhtäkkiä ja sitten iski kova ukkonen, jota seurasi vuorenkauden kestänyt voimakas tuuli, joka osui meihin suoraan sivulta ja keikutti epämiellyttävästi, lepuuttajat kuitenkin kestivät. Muutaman rauhallisemman tunnin jälkeen sama tahti alkaa uudestaan ja kestää aamutunteihin saakka.

Itse satamassa ei ole ravitsemuspalveluita, mutta kaupat ja ravintolat löytyvät muutaman sadan metrin päästä. Rönne vaikuttaa mukavalta paikalta, paljon vanhoja taloja kukkaloistoineen. Tuulitilanteen takia jäämme 2 yötä.

Septipumput. Simrishamnissa oli sellainen, ettemme itse keksineet illalla, miten sen saa toimimaan, ohjeita ei ollut. Aamulla satamapoika tuli apuun (letkuventtiili avattava puolen metrin pituisella kuusiokoloavaimella, imuletkun pää imuaukkoon ja hana auki, niin se toimii!) toteamaan, että pumppu ei toimikaan. Hän itse yritti 10 minuuttia korjausta ja totesi, että tarvitaan ammattilaista, voimmeko odottaa? Emme voineet, kun pitkä matka oli edessä. Toista tämä on Bornholmissa, täällä mikään ei mene rikki. Uuden satamakirjan mukaan koko saaresta nimittäin ei löydy septipumppua mistään satamasta. Paljon on viime aikoina puhuttu Tanskan mallista........

29.–30.6. Sassnitz

53 mailin matka meni melko rauhallisesti, alussa vielä enemmän aaltoja ja välissä yhtäkkiä tunnin verran kovempaa tuulta. Satamassa etsimme ensiksi septipumppua, jota oli peitetty, soitto toimistoon auttoi löytämään. Meidän kanneltamme oli pumpulle 2,5 m korkeuseroa, satamamestari pääsi jotenkin alas ja takaisin ylöskin. Tyhjennys vaati kahden euron kolikon. 1 kolikko oli sattumalta, mutta kun pumppu lopetti toiminnan liian aikaisin, piti vielä vaihtaa 2 yhden euron kolikkoa, senkin hoiti satamamestari. Huh huh, asioita voi hoitaa monella tavalla. Muuten satamassa kaikki ok, hyvät palvelut. Illalla Wifi sanoi sopimuksen irti. Aamulla soitto Telialle, ilman tulosta, koska sopimuksemme oli kunnossa. Ostimme prepaid SIM kortin, jota en saanut toimimaan. Hotspot omilla puhelimilla toimi kuitenkin ja yhtäkkiä illalla normaali Wifi heräsi henkeen. Isompi ongelma oli viranomaisilla, palokunnilla yms. koska koko satama oli dieselpeiton alla. Jotain oli kuulemma tankkauksessa mennyt pieleen. Pistävä haju koko päivän, mutta mielenkiintoista seurata toimenpiteitä. Illalla 3,5 km kävely sataman ulkomuurin päähän.

1.–8.7. Rügen/Lauterbach

Tänään siirryimme Sassnitzista Lauterbachiin Rügenin kaakkoislahdella. Osallistumme siellä kansainväliseen veneilykokoukseen ICCY (International Council of Cruising Yachts). Sää on muuttunut yhä tuulisemmaksi ja sateiseksi ainakin ensi viikon puoliväliin saakka. Meillä on marinassa hyvä kylkikiinnityspaikka heti sisäänajon jälkeen, ei näitä rauhallisimpia paikkoja mutta satama on muuten näillä tuulilla melko ahdas. Kylässä on tänään Hafentag, kaikenlainen ohjelma iltaan saakka, me keskityimme iltapäivällä siellä syömiseen.

2.–3.7. Lauterbach

Myrskyinen ja välillä sateinen sää vain jatkuu. Pientä kävelyä, käyty ostoksilla, istuttu iltaa kokoukseen jo saapuneiden miehistöjen kanssa ja juuri otettu vastaan toinen suomalaisvene (S/Y Aurora). Huoltoyhtiön kanssa sovittu akkujen vaihtamisesta perjantaina ja lauantai-iltapäivällä on tarkoitus lähteä Stralsundin kautta kotimatkalle.

4.–8.7. ICCY-kesätapaaminen

Vietimme mukavia päiviä monipuolisella ohjelmalla. Käytiin laivalla tunnetussa kylpyläkaupungissa Sellinissa ja autoilla vanhassa Hanse-kaupungissa Stralsundissa. Satamamme Lauterbach toimi hyvin, ainoastaan tuulitilanne ei ollut kenenkään hallinnassa. Pahimmillaan keulallamme oli 17 m/s ja kaikki köydet otettiin käyttöön. Laituripaikallamme oli paras näköala merelle mutta vähiten suojaa. Kokous päättyi tänään.

8.7. Neuhof

lähdimme iltapäivällä 20 mailia Neuhofin marinaan, erittäin hienosti hoidettu paikka kauniissa ympäristössä 5 mailia ennen Stralsundia. Koska lähipäivien tuulitilanne taas vaikeutuu, ajamme huomenna 55 mailia Tanskan Klintholmiin, jossa pidämme taas taukopäivää.

9.7. Moen saari/Klintholm

Lähdimme klo 6 liikkeelle vähän usvaisessa kelissä. Stralsundin ohitse Rügenin länsipuolelle pysyen tarkoin merkatulla reitillä. Vieressä vettä oli hyvin vähän tai osittain ei lainkaan. Parin tunnin päästä tultiin avomerelle ja suunnattiin kohti Klintholmia. Tuulta 0–3 m/s, loistava sää, valitettavasti myös ensimmäiset isot levälautat. Klintholm on iso satama, mutta kaikille tulijoille ei riittänyt omia paikkoja, joten illalla kyljessämme oli 2 purjevenettä kiinni. Kolmas tulija valitsi lopulta toisen veneen isännäksi.

10.7. Klintholmin venepaketit

Jäimme toiseksi päiväksi Klintholmiin sateita suojaan. Kalabufetti-lounas ravintola Klintholmissa. Näyttää siltä, että loma-aika on alkanut. Kyljessämme iso moottorivene ja takana 3 purjevenettä paketissa. Aamukuudelta alkaa purkaukset.

11.–13.7. Gislövs läge

Klintholmin venepaketit purkautuivat aamulla kuudelta ja pääsimme 6:30 liikkeelle 38 mailin ylitykselle. Aurinko paistoi, tuulta vain 0–1,5 m/s ja jonkun verran loivia maininkeja. Moen kalliot paistoivat hienosti aamuauringossa. Gislövissä pääsimme harvojen kalastajaveneen perään kylkikiinnitykseen. Sataman vesi haisee jonkun verran mudalle, mutta muuten kaikki toimii hyvin. Satamakahvilassa nautitun lounaan jälkeen lyhyt kävely kylässä, jossa paljon kauniita kukkaistutuksia. Illalla ajoimme pyörillä noin 2 km päässä olevalle ravintolalle, joka sijaitsee suuren camping-alueen vieressä, asiakkaita riitti. Yöllä sitten odotetut ukkoset ja sadekuurot, jotka jatkuvat puolenpäivään saakka. Iltapäivällä käyty pyörillä ostoksilla. Lakkoileva septipumppu saatu toimimaan, mutta valitettavasti vain kerran.

Kovat tuulet pitivät meidät vielä kolmannenkin päivän Gislövissä ja suunnitelmat välietapeista Simrishamniin piti myös unohtaa.

14.7. Simrishamn

Matka Simrishamniin meni melko rauhallisisssa merkeissä ja unohdetut välietapit kuvattiin mereltä päin. Purjeveneitä liikkeellä. 2 moottorivenettä, joista toinen oli tanskalainen Grand Banks. Ruotsalainen GB meidän takanamme satamassa. Kaupungilla enemmän väkeä kuin ensimmäisellä käynnillämme.

15.7. Åhus

Aamulla selvisi Simrishamnissa, että noin 3 viikkoa sitten rikkinäiseksi todettu septipumppu on edelleen samassa tilassa...... Tuuli ei tietenkään vastannut ennusteita, keikkuen Åhusiin, jossa onneksi on erinomaisen selkeä ja leveä sisäänajo. Sivukiinnitys varsinaisten vieraspaikkojen jälkeen muurilla, myöhemmin saatiin suomalainen SY Ouni kaveriksi. Satamapromenadi on ihmisten huvittelukeskus monine erilaisine ravitsemusliikkeineen. Käyty kaupassa ja kapteeni teki tutkimusretken kaupungille. Mukava iltapäivä.

16.7. Karlshamn

Lähtiessä löytyi Åhusista TOIMIVA SEPTIPUMPPU, mikä helpotus! Taka-/sivutuuli kaakko/itäinen eikä ennustettua läntistä. Mainingit isoja mutta loivia. Hanön saari jäi edelleen katsomatta kuten jo menomatkalla Rügeniin. Varsinainen vierassatama täynnä ja kiinnitykset muutenkin meille liian heikkoja. Eli taas muurilla kapeassa joessa, vettä sentään 40 cm kölin alla. Katsotaan miten tästä huomenna päästään ulos. Erittäin monimutkainen ilmoittautumisprosessi automaateilla. Matkalla oli ennen Karlshamnia Coast Guardin alus, joka joko harjoitteli sammuttamista, laitteiden testaamista tai ehkäkin sinilevien myrkyttämistä. Täälläkin leveä rantapromenadi, jossa paljon pieniä ravintoloita. Keskustassa paljon vanhoja isoja taloja, monet ravintolat olivat kiinni ja melko hiljaista.

17.–18.7. Karlskrona

Sadekuuron jälkeen kaunis ja rauhallinen aamu, kerran näinkin. Hankala veneen kääntäminen ahtaassa kanavassa. Reitti Blekingen saariston läpi oli kaunis ja rauhallinen kunnes jonkun ajan päästä, kun olimme sammuttaneet styyran koneen lämpenemisen takia, paapuurinkin koneen lämpötila alkoi nousemaan. Ajoimme välittömästi läheiseen suojaisaan lahteen, josta löytyi iso laituri. Ongelman syy selvisi nopeasti. Molemmat merivesisuodattimet olivat reunoja myötä täynnä pientä kasvissilppua joen pohjasta! Puhdistin suodattimet, testattiin koneet ja kaikki näytti hyvältä. Jatkossa styyran kone kuitenkin taas näytti lämpenevän liikaa, joten ajoimme vain yhdellä moottorilla. Sääkin teki tempauksia, kun yhtäkkiä raju sade- ja tuulirintama keskeytti rauhallista menoa Hasslön kääntösiltaan saakka. Karlskronaan päästiin kuitenkin auringonpaisteessa.

18.7. aamuna taas tarkistettu suodattimia ja testattu koneiden käyttäytymistä, näyttää normaalilta. Seurataan tilanne matkalla Kalmariin, ja tarkistetaan/vaihdetaan siellä tarvittaessa styyran impelleri.

19.7. Karlskrona - Kristianopel

Hieno ajopäivä, lounaistuuli työnsi mukavasti eteenpäin. Suurin ilohetki oli tietenkin, kun voimme todeta, että tukkeutuneen raakaveden suodattimen aiheuttama konehuoli oli ohi. Kristianopelissa oli väkeä 2 x enemmän kuin juhannuksena, kysytty ja kiva paikka.

20.7. Kalmar

Aurinkoinen aamu, edelleen meille sopiva lounaistuuli. Mutta tuskin olimme laiturissa kiinni, kuin saderintama pimeni maisemat. Mistähän ne sadepilvet tietävät, milloin ollaan rantautumassa? Veneitä tulee katkeamattomana virtana sisään, 2 satamaopasta ottaa nyt vastaan ja ohjaa vapaille paikoille. Illalla syöty italialaisessa Ernosto ravintolassa, voi suositella.

21.7. Blankaholma

Aamulla tankattu ja septi tyhjennetty. Pitkä 67 mailin legi Kalmarista Blankaholmaan, eli tulomatkasta tuttuun paikkaan. Kalmarin salmella tietenkin ennustettua kovempaa tuulta, mutta kun se tuli vinosti takaa, siitä ei ollut haittaa. Blankaholmassa oli paljon väkeä ja viikonloppua vietävien veneitä. Kievari oli nyt myös auki, sisustus kuin vuosikymmeniä sitten, hyvää ruokaa.

22.7. Gryts Varv ja marina (47 mailia)

Ajattelimme pistäytyä Västervikissä (25 mailia), mutta eteläiset tuulet veivät Gryts Varviin. Jos säätilanne muuttuu epäedullisemmaksi, tulee pakostakin jossain taukopäiviä. Kiinnityimme samalle paikalle kuin menomatkalla, tuntuu jo kotoisalta. Merellä kova liikenne kumpaankin suuntaan. Illalla hyvin syöty ravintolassa ja taustalla soi ruotsalainen yhteislaulu.

23.7. Gryts Varv - Oxelösund fiskehamnen

Vain kevyttä tuulta hienoissa saaristomaisemissa, nautittavaa. Paljon vähemmän veneitä kuin eilen, kunnes tulimme avoimelle selälle ennen Oxelösund. Satamassa pääsimme samalle paikalle kuin menomatkalla. Laiturin toisella puolella oli valmistunut hieno purjevene, josta tulomatkalla otin valokuvia. Se on rakennettu vuonna 1901 valmistuneen alkuperäisen aluksen mukaan. Tänään oli neitsyt- tai testiajo. Komean näköistä, mutta vahinkoa tuli, kun "topmast" katkesi. Satamassa he onnistuivat kuitenkin saada se irti köysi- ja vaijerisumpusta ilman lisävahinkoja. Toivotaan enemmän onnea jatkossa!

24.–25.7. Nynäshamniin

Menomatkalla tulimme Nynäshamnista Oxelösundiin ulkomeren kautta, nyt valitsimme paluumatkalle pitkälti suojaisen saaristoreitin. Kauniita maisemia ja paljon pieniä satamapaikkoja ja luonnonsatamia. Avoimilla selillä ennen Öjaa (Landsort) häiritsi isot mainingit suoraan sivulta. Kovan liikenteen takia ahtaan Öjan läpiajo oli haastava, sen jälkeen tilanne rauhoittui ja kun mainingit tulivat nyt takaa. Jäämme pariksi päiväksi Nynäshamniin lepäämään ja suunnittelemaan jatkoreitit. Toisena päivänä täydennetty muonavarastot, tarkistettu konehuone ja istuttu iltaa Arto ja Sonja Holapan kanssa, mukavaa!

26.7. Sandhamn >> Eknö

Lähdetty septitankin tyhjennyksen jälkeen 7:30 Sandhamniin päin. Takatuulta 4–5 m/s, välillä kivoja maisemia, otin vähän videoita. Sandhamnissa oli ainakin 10 venettä odottamassa laituripaikkoja, kaikissa sivukiinnityspaikoissa "reserverad" kyltit. Totesimme, että tästä ei tule mitään ja jatkoimme matkaa 1,5 mailia Eknö nimiseen saareen, mistä löytyy useampia ankkurointilahtia. Täällä on tosi kaunista ja rauhallista. Huomenna on tarkoitus ajaa 60 mailia Maarianhaminaan, sääennuste näyttää hyvältä.

27.–28.7. Sandhamn/Eknö-Maarianhamina

Ankkuri nousi kuudelta, onneksi ilman kaapelia. Saatiin ihastella Sandhamnin länsipuolen kylän alueita aamuauringossa ennen kuin siirryttiin kahdeksan tunnin ylitykseen. Kuusi tuntia takatuulta 4–6 m/s ja 2 tuntia 6–8 m/s, helppo matka Länsisatamaan. Lepopäivällä sateita ja rakeitakin, mutta erinomaista tapas pohjaista ruokaa ravintola BOQUERIANissa kävelykadun varrella.

29.7. Maarianhamina-Degerby

Olimme monesti ajaneet Degerbyn ohitse, nyt pysähdyttiin. Hyvä satama, mutta meille liian lyhyitä sormia ja halusimme jättää poijupaikat purjeveneille. Lopuksi saimme erinomaisen kylkipaikan tukevalta tullilaiturilta. Degerby tekee mukavan ja rauhallisen vaikutuksen. Sen lisäksi löytyi täältäkin erinomainen hotelliravintola, Carlsro Badhotell, muutama sataa metriä satamasta. Suomalais-tanskalaista tyyliä 1910 luvun ajoilta. Tanskalainen TV-sarja "Rantahotelli" tuli mieleen.

30.7. Degerby - Kökar Helsö

Kolmen tunnin ajo, josta puolet tuulelta suojassa ja toinen puoli avoimempia maisemia, ihan mukava reissu. Havspaviljongen tarjosi (rahaa vastaan) hyvän lounaan ja näköalaa kallioisiin maisemiin. Uusitussa betonilaiturissa on pitkiä poijuja ja leveitä paikkoja. Itse olimme tutussa laiturissa kylkikiinnityksessä.

31.7. Kökar Helsö - Högsåra Cafebryggan

50 mailia ja 6,5 tuntia suorassa ja vinosti edestä 8 m/s tuulessa. Haluttiin kuitenkin jatkaa matkaa, koska kovemmat tuulet ovat vasta tulossa. Ei ollut kovin isoja aaltoja, mutta olo kuin istuisi autopesussa. Nähtiin sentään 20 purje- ja 5 moottorivenettä. Högsårassa ainakin kolmas kerta samalla rauhallisella kylkipaikalla ja Farmors cafe odotti.

1.–2.8. Högsåra - Hanko

Päätettiin illalla käyttää vähemmän tuulisia aamutunteja hyväksi ja päästää ainakin Hankoon. Lähtö kuudelta, sadetta ja ukkosta 6:25. Edestä kaakkoistuulta 8–10 m/s. Hangon läntisellä emme ajaneet mutkittelevaa huvivenereittiä vaan selkeämpää laivareittiä, ero on vain 0,4 mailia. Tulliniemen jälkeen meitä odotti suuria aaltoja, mutta sataman sisäänajo oli onneksi suojassa. Kylkikiinnitys reunalaiturin ulkopuolella. Ostoksia, lounas satamassa ja illalla pizza.

Yöllä satoi paljon. Käyty katsomassa taloa, josta Jaana on vuokrannut vuodeksi pienen huoneiston, käyttöoikeus 1 viikko/kk. Illalla syöty ravintola Bravasissa, hyvää. Konehuolto ja veden poisto pilssistä.

3.8. Hanko - Espoo

Viimeisen kerran tämän kesän "tuulimatkan" aikana muutimme suunnitelmat. Piti torstaina ajaa Inkooseen ja sieltä perjantaina kotiin Espooseen. Perjantain sääennuste näytti kuitenkin sen verran mielenkiinnottomalta, että jätimme Inkoon väliin ja ajoimme suoraan Espooseen. Kuten tavallista, rantautuminen sateessa. "Matka Rügeniin" kesti 8 viikkoa ja 1465 mailia ja päättyi 15 autominuuttia ennen omaa majakkaa.