Rumbalotte 2022 Suuntana Tornio

Suuntana Tornio, viikko 1

Matka alkaa 16.6. hyvässä säässä Inkooseen. Tankauksen loppumetreillä kärsimme hyvän sään yllättävästä kaatosateesta ja iloitsemme sitten, että klo 22 mennessä viimeinen talven huoltotyökin on tehty. Uudet koneiden sammutussolenoidit on asennettu ja siihen on liitetty vanha vaijeripohjainen mekaaninen sammutusmahdollisuus. Inkoon satama kehittyy koko ajan, siellä on kivaa käydä.

17.6. jatkamme Hankoon ja tavataan marinerit Marita ja Markku ja myöhemmin illalla vielä Sweet Hopen miehistön Katri ja Mika.

18.6. matka jatkuu sateessa Högsåran Cafébrygganille. Kuten aina, hvvä vastaanotto ja ystävälliset järjestelyt. Meidän lisäksi täällä on vain 2 purjevenettä. ”Pakollinen” mukava kävely Farmor’s Cafélle nauttimaan talon antimista.

19.6. on tuulinen päivä. Jatkamme kuitenkin Högsårasta pohjoiseen Paimion selälle saakka ja olemme suurimmalta osalta saarten tuulensuojassa. Vaikka tuulen voimakkuus näkyy mittareissa, tuntuvia aaltoja huomataan vain muutamalla avoimella osuudella. Määränpää on Kuusiston Villa Wolax, jossa haluttaisiin syödä hyvin. Kesäravintola avataan kuitenkin vasta viikon päästä, se siitä. Emme löydä myöskään ketään, jolle olisi voinut maksaa satamamaksua, edullinen käynti siis.

20.6. Aurinkoinen aamu, tuulta vain 2–3 m/s, tuskin muita matkaveneilijöitä.  Rauhallinen ajo, jonka luonto muuttui tuntuvasti, kun käännyttiin Taivassalon sisäsaaristoon, idyllistä. Vietämme mukavan päivän Kirsin ja Karin luona Peuraluodon tilalla. Kiitos vielä kerran!

21.6. Sininen taivas, 41 mpk Kylmäpihlajan majakkasaarelle. Satama-altaassa on vain 1 saksalainen purjevene, Haparanda. Keskustellaan paljon ja voimme antaa vihjeitä muista matkakohteista. Tapaamme seuraavien päivien aikana useamman kerran. Majakan ravintolassa tavallista arkiruokaa. Liikkuminen saarella on rajoitettu lintujen pesimäkauden takia. Saaresta on helpompaa nauttia myöhemmin kesällä.

22.6. Taukopäivä kuuden ajopäivän jälkeen. Aamulla pientä sadetta. Moottoreiden huoltamista, matkan suunnittelua, iltasauna. Päivän mittaan satama-allas täyttyi.

Suuntana Tornio, viikko 2

23.6. Kirkas päivä, mutta etelätuulta edelleen 8–14 m/s. Ajamme ensiksi Raumalle ja sieltä suojaisia reittejä pohjoiseen. Pitkillä seuravilla avoimilla osuuksilla 12–14 m/s ja aallot takaviistosta tanssittavat Rumbalotten perää. Reposaaressa pääsemme kahvilan eteen mukavasti kylkikiinnitykseen.  Iltaa vietämme Haparandan (ei kirjoitusvirhettä, vaan he olivat ostaneet veneen Ruotsista ja pitäneet nimen) miehistön kanssa.

24.6. Aamulla tankattu ja tyhjennetty septitankit. Olemme menossa Kiilin vanhaan satamaan. Suuri osa reitistä oli suojattua, tuulta 5–9 m/s, avoimilla osuuksilla huomattiin vanhat mainingit. Kiilin suurella satamalahdella olemme ainoa vierasvene, tukevassa laiturissa kiinni. Muuten kävi melko paljon väkeä (autoilla) satamassa ja varsin läheisessä kotiseutumuseossa, jossa oli järjestetty kahden tunnin juhannusohjelma. Sinne oli mm. tuotu pari bussillista ukrainalaisia pakolaisia.

25.6. Ja taas sama taktiikka, ensiksi suojaisia sisäreittejä Kristiinankaupungin suuntaan ja sitten pakosta avoimille vesille Kaskisiin. Eli aallot sivulta ja melkoista heilumista, kunnes voimme kääntyä suoraan kohti Kaskista. Kylkikiinnitys marinassa ja lounas Sinisessä Hetkessä.

26.6. Vähemmän tuulta, mutta vanhat etelätuulen mainingit huomataan edelleen. Seuraava kohde on Storkorshamnin kalasatama, sopivasti Kaskisten ja Vaasan välissä. Suojattu satama, josta olemme jo useammin löytäneet tilaa. Nytkin olemme iltaan saakka yksin, kunnes tanskalainen purjevene Fantasea saapuu. Olemme heidät nähneet jo Kylmäpihlajassa, eilen he tulivat myöhään Kaskisiin. Ullan sisko hakee meidät heidän mökillensä, jossa vietämme loppupäivän.

27.6. Ajamme Vaasaan. Bredskärin lautan jälkeen tulemme suojaisille vesille, tuntuu mukavalta monen päivän toistuvan keikkumisen jälkeen. Tuttu kylkikiinnityspaikka Wasa Segelföreningin satamassa. Syöty ravintola Hjemissä, tosi hyvää ja suositeltavaa. Ja taas tavataan Haparanda ja Fantasea. Ihmettelemme yhdessä miten paljon Marine Trafficilla on vaikeuksia seuraamisemme osalta, jatkuvasti kaikkien positio lukkiutuu tuntikausiksi. Illalla käyttöveden pumppu ääntelee. Tarkistan kaikki hanat, tiiviisti kiinni, ja siirryn konehuoneeseen. Hetken päästä luulen löytäneeni vuodon paikan, eristetyn letkun. Sen hoidan huomenna kuntoon. Niin, täydellisyyden vuoksi, tätä ennen olin jo korjannut pari biminin kiinnityskohtaa ja viime vuoden ongelmat eivät enää esiinny.

28.6. Tosi kuuma päivä. Vuoto ei sitten ollutkaan eilen löytämässäni paikassa, vaan lämminvesivaraajan kuuman veden ulostuloputken liitoksessa. Totesin, että oma osuus päättyy tähän, ja aloin etsiä apua. Se löytyi onneksi läheltä, koska viereisellä tontilla asustaa Sidepower, joilta olin pari vuotta sitten ostanut uuden keulapotkurin. He järjestivät iltapäiväksi putkimiehen, jonka kanssa saimme ongelman kuntoon. Sitä ennen hoidettiin ruoka-, juoma- ja pilleriostokset. Illemmalla lyhyt ukkonen tuulipuuskineen, ei sadetta – taisi olla vain harjoitus, kun myöhemmin iski raju ukkonen, sadetta, rakeita ja myrskyä.

29.6. Edelleen kuumaa mutta tuulta vain 1–5 m/s vaihtelevista suunnista. Taas ollaan yksin merellä. 34 mpk matkalla nähdään 1 moottori- ja 4 purjevenettä. Päämäärämme on Stråkavikenin entinen kalasatama. Kun silakoita ei enää saa riittävästi, ammattikalustus oli loppunut viime vuonna. Joten meille löytyi vapaa paikka. Satamassa on kahvilakioski, josta sai hyvää ruokaa. Vapaaehtoisia satamamaksuja kerättiin huoltorakennuksen seinässä olevaan säästöpossuun.

Suuntana Tornio, viikko 3

30.6. Stråkavikenistä Mässkäriin 27 mpk avomeriajoa. Kuuma päivä, tuskin tuulta. Mässkärissä kylkikiinnitykseen ensimmäiselle laiturille. Tosi hieno paikka, jossa hyvät palvelut. Päivisin käy paljon päivävieraita Pietarsaaresta, illalla on rauhallista. Saaren edustalla näkyy Kallan majakka.

1.7. Tänään oli tarkoitus lähteä Kokkolaan, mutta skippasimme sen, kun kaikissa paikoissa olisi jotain festareita. Ohitamme Tankarin ja paikka löytyi 42 mpk jälkeen Himangan Pikku-Mansikasta, kalasatamassa on muutama sopiva vieraspaikka. Koko matkalla ei nähty yhtään matkavenettä. Satama on hyvin suojainen, sähkökin löytyi. Kalasataman vieressä on erillinen pienvenesatama ja tuntui siltä, että koko kylä oli lähdössä viettämään viikon loppua merellä tai mökillä.

2.7. Tänään 48 mpk Raaheen. Ennustettuja sateita ja ukkosia ei tullutkaan ajon aikana. Vietin melkein 5 tuntia flybridgellä. Tuulta 5–8 m/s kaakosta, takaa. Raahessa käytiin ensiksi Tervasaaren satamassa tyhjenemässä septitankit, tosi hitaat pumput. Sen jälkeen ajoimme museosatamaan ja kiinnityimme tuttuun paikkaan, kunnes turistikuljetusvene halusi meidät sieltä pois. Rantalaiturista löytyi kuitenkin sopiva paikka. Onneksi meillä on pitkiä sähkökaapeleita veneessä, sillä tämän laiturin edessä ei ollut mitään sähköä. Ei myöskään löydetty mitään sosiaalitiloja, eikä kukaan halunnut satamamaksuakaan. Raahessakin oli kahden päivän festivaali, ensimmäinen oli ollut jo edellisenä päivänä. Musiikki oli melko mukava eikä häirinnyt. Illalla sitten tuli odotettu ukkonen ja kaatosade juuri silloin, kun olimme matkalla syömään.

3.7. Lepopäivä Raahessa. Kirkas päivä, lämpötila oli selvästi laskenut, tuulta 13 m/s. Kävimme ostoksilla ja kiersimme katsomassa vanhoja puutaloja. Toimistotyötä ja matkasuunnittelu eteenpäin.

4.7.Aurinkoinen päivä. Raahesta ulos ajaessa häiritsivät aallot sivulta, mutta kun käännyttiin Hailuodon suuntaan, ne tuli takaapäin ja työnsivät Marjaniemeen saakka mukavasti. Ahtaasta sisäänajoportista pääsee isoon satamaan, jossa on 2 isoa vieraslaituria. Olimme joskus joutuneet laskea ankkuria 3 kertaa, ennen kuin se piti. Täällä olimme tyytyväinen kolmanteen laituripaikkaan, tyynellä puolella vankassa betonilaiturissa antoi parhaan suojan tuleviin puuskiin.  Satamassa ei kovin paljon veneitä, mutta sitä enemmän karavaanareita. Kävely pitkällä hiekkarannalla ja ravitsemusliikkeiden testausta. Yöllä klo 1:40 koko satama herää pauhaavaan tuuleen, joka nousi kymmeneksi minuutiksi 10 m/s lukemasta 20 metriin.

5.7. Tuulta, sadetta ja ukkosta. Konehuoneen huoltotoiminnot ja uusien suunnitelmien teko

6.7. Kova tuuli jatkuu yön läpi ja iltapäivään saakka. Huomenna pitäisi olla rauhallisempaa. Päätämme lähteä suoraan Tornioon avomerireitillä 52 mpk eikä kierrellä rannikkoa. Suurin osa menisi ”valkoisia” vesiä pitkin. Pidempi kävely rannalla. Lounas Aava-ravintolassa ja illalla Fransissa. Valikoimaa riittää. Kaksi kemiläistä purjevenettä, jotka olivat jo Raahessa naapureitamme, suunnittelevat myös lähtemään. Myöhään illalla saapuu vielä myös tutuksi tullut tanskalainen purjevene Fantasea, käymme yhdessä heidän tulevia reittejä ja satamia läpi.

Suuntana Tornio, viikko 4

7.7. Tuuli oli jonkun verran laskenut ja iltapäivällä pitäisi olla ennusteen mukaan tuntuvasti rauhallisempaa. Kapean ulosmenoportin jälkeen odotti ulkona kuitenkin vielä aikamoinen aallokko, joka alussa tuli sivulta. Tilanne parani, kun saavuimme suoraan pohjoiseen vievälle reitillemme ja aallot tulivat takaa. Viiden tunnin jälkeen saaret suojasivat avomerta vastaan. Reitti Torandalle oli hyvin merkattu, vettä 3–4 m. Rantautumisessa laiturille oli jotain ihmeellistä, kun perä ei halunnut totella ohjausta. Olisi pitänyt muistaa, että olimme joella ja virtaus työnsi perän pois laiturilta! Pieni satama kuuluu isoon tapahtumakeskukseen, hyvä ravintola ja hyvät sosiaalitilat.

8.7. Aamuyöstä tuuli alkoi nousemaan ja oli ip:llä 6–8 m/s. Paikka on aivan avoin ja aallot työnsivät venettä laituria vastaan, jonne oli asennettu vierassatamakyltti ja linjamerkkitaulu laiturin reunalle. Vene osui niihin koko ajan, ei tullut vahinkoa, mutta meteliä. Ajattelematon asennus, ehdotimme nopeaa muutosta. Päivällä kävimme taksilla ostoksilla Haaparannassa ja kävelimme sieltä takaisin Tornioon. Samalla taksilla takaisin kotiin.

9.7. Rauhallinen aamu. Huoltolaiturilla septien tyhjennys (hidasta) ja tankkaus (vaikeahko, erittäin pitkät letkut). Tuulta 2–4 m/s lounaasta, osittain vanhoja maininkeja. Rannoilla näkyi paljon teollisuuslaitoksia. Tultaessa lähemmäksi Simoniemeä muuttuivat maisemat monipuolisemmiksi. Pienessä kalasatamassa pääsemme sivukiinnitykseen lastaustaiturille. Läheisen pienvenesataman vierestä löytyi kiva kahvi/vohveli/jäätelökioski, kaikki kävi kaupaksi.

10.7. Aamulla satoi, odotimme sen loppumista ja lähdettiin puolen päivän maissa liikkeelle. Taas ollaan yksin merellä. Ii-joen väylä oli syvä ja hyvin merkattu, ei ongelmia. Ihastuttavia rantamaisemia komeine taloineen. Kiinnityimme huoltoaseman pitkälle laiturille, toinen laituri oli muutettu vain viranomaiskäyttöön ja oli suljettu. Lapsia kävi koko loppupäivän hyppäämässä korkeammalla olevalta huoltoasemalta jokeen. Pyöräilimme Iin keskustaan ja syötiin mahtavat pizzat (puoleksi) Krunni-ravitsemusliikkeessä. Toinen puolikas mukaan veneeseen huomiseksi. Septipumppu ei toimi, mutta saimme arvokkaan vinkin Oulua varten, Seelari-satama.

11.7. 31 mpk Ouluun aurinkoisessa säässä.             Tuulta 0,5–4 m/s. Ensimmäiset veneet tulevat vasta 2,5 tunnin jälkeen näkyviin. Septien tyhjennys onnistuu vihdoin hyvin Seelari-satamassa. Kiinnitymme ensiksi satama-altaan sisäpuolella huoltoaseman jälkeen vapaalle paikalle. Meidät käsketään kuitenkin myöhemmin epäystävällisesti vaihtamaan vierasvenelaiturille. Lopullinen paikka oli onneksi parempi. Oulussa paljon väkeä liikkeellä, vilkas torielämä.

12.7. Järjestely-, siivous- ja huoltotöitä veneessä ja ostoksia kaupungilla. Mahtavat kesäilmat, ennustetuista sateista ja ukkosista ei tietoakaan.

13.7. Lyhyitä sadekuuroja ja sitten sataa kaatamalla juuri tätä kirjoitettaessa. Meillä on 4 viikkoa takanapäin, nähty uusia paikkoja ja yhtä paljon jäänyt näkemättä. Aika ei riitä kaikkeen ja säät määräävät pitkälti päiväajojen pituutta. Sunnuntaista alkaen tuulet taas voimistuvat, joten huomenna lähdetään ensiksi 44 mpk takaisin Raaheen.

Suuntana Tornio, viikko 5

14.7. Oulusta Raaheen, 43 mpk. Lähdössä sadetta, välillä saderintamia, joita on voinut hyvin seurata tutkassa, muttei kuitenkaan kiertää. Aallokkoa vaihtelevista suunnista. Emme mene Raahen keskustan museosatamaan vaan jäämme ulkopuolelle jykevälle laiturille Lapaluodon kalasatamassa. Palveluna kalakauppa/kahvila ja mukavaa keskusteluseuraa.

15.7. 35 mpk vastaisessa aallokossa, vähän rasittavaa. Kuitenkin suojainen satama, Kalajoen Konikarvo. Satamassa oli tänä vuonna rakennettu uusi laituri ja jopa varattu 1 vieraskylkipaikka! Hoidettu pieniä korjauksia, satamassa ei ole palveluita.

16.7. Tulimme eilen 38 mpk rauhallisen matkan jälkeen Kokkolaan. Satamaksi olimme valinneet Yksipihlajan Potin, jossa kuitenkin kaikki vieraspaikat olivat paikallisten veneiden miehittämiä emmekä muita sopivia paikkoja löytäneet. Ei auttanut muuta kuin ajaa laajan niemen (satamia, teollisuusalueita) toiselle puolelle, 8 mpk lisää. Mustakarin ja Elban satamat tuntuivat ennustetulle tuulelle liian avoimilta, joten päädyttiin lahden päässä olevalle Ryövärinkarille tutkimusalus Geomarin perään. Hyvät kiinnitykset, suojainen paikka,.....jota näköjään kukaan ei hallitse. Onneksi oli sopiva avain sähkökaappiin, millä saatiin sähköä veneeseen.

17.7.Tänään käveltiin 3 km keskustaan syömään ja ostoksille. Reitti kulkee Suntin vieressä, vanha merenlahti, jonka rannat ovat alussa täynnä punaisia vajoja, ja sen jälkeen sitä reunustaa erittäin hieno ja laaja kaupunkipuisto. Matkalla myös vanhat puukorttelit Neristanin kaupunkiosassa.

18.7. Kokkolasta Pietarsaareen 28 mpk navakassa länsituulessa. Ajettiin sisäväylää, missä mahdollista, hienot saaristomaisemat ja enemmän suojaa. Lähellä Smultongrundin satamaa merivartioston vene ohitti meidät – menossa lounaalle – ja kiinnittyi juuri sille ainoalle paikalle, jonne olisimme sopineet. Onneksi pääsimme vielä puheyhteyteen ja he siirtyvät ystävällisesti toiseen, väliaikaiseen paikkaan. Iltapäivällä kapteenin kävely keskustaan, vanhaan puukaupunkiosaan Skataan ja mielenkiintoisen vanhan sataman kautta takaisin. Pikku gourmetillallinen marineritystävien kanssa sataman Pavis ravintolassa.

19.7. Tuuli oli jonkun verran laantunut, mutta eilisestä jäi kuitenkin paljon maininkeja. Eli taas kerran vuoristorataa 31 mpk melkein Stråkavikeniin saakka, jossa pääsimme taas ”meidän” paikalle, eli sille ainoalle. Muussa tapauksessa olisi pitänyt jatkaa Mikkelinsaarten Kummelskäriin saakka. Rauhallinen ilta, ja sataman grillikioskista saa hyviä maittavia annoksia.

Suuntana Tornio, viikko 6

20.-23.7. Matkalla Vaasaan 30 mpk monen päivän jälkeen ihanan rauhallinen meri, nautittavaa! Raippaluodon sillan jälkeen siirryimme 1,8 m Storkärin väylälle, joka kulkee hienon saarimaiseman läpi ja on noin 4 mpk lyhyempi kuin suuri ja vähän tylsä pääväylä. Satama, niin kun aina, Wasa Segelförening Vaskiluodossa. Pidämme täällä muutaman taukopäivän.

24.7. Vaasassa vietetyn neljän päivän jälkeen (2 "säännönmukaista", 2 säiden armoilla) olemme tänään siirtyneet Korsnäsin Storkorshamniin. Erinomainen välietappi Vaasan ja Kaskisten välissä. Tuulta pohjoisesta 2–6 m/s, aurinkoista. Huomenna alkaa tuulemaan etelästä, lähdemme sen takia jo aamulla kuudelta Kaskisiin, kun on vielä rauhallisempaa.

25.7. lähdetty Storkorshamnista 0600 ja 1000 perillä Kaskisissa. Vastainen tuuli 4–8 m/s, tällä hetkellä Sälgrundissa 11 m/s etelästä. Eli muistetaan, että tämähän on huviveneilyä ja odotetaan rauhassa mukavampia tuulia.

2 lepopäivää Kaskisissa, eilen kunnon sateet ja tänään vaihteleva kesäpäivä. Kaskinen on rauhallinen paikka, noin 1300 asukasta. Suurimmalta osaltaan puuomakotitaloja isoilla tonteilla, kaikki hyvin hoidettu. Vierassatama toimii, vierestä löytyy kaupungin paras ja mukava ravintola, Sininen Hetki. Kuvat ovat kävelystä kalarannalle (kalastajien vajat) ja kaupungin läpi.

It's the early bird.... oli vielä tullut 1 päivä lisää Kaskisissa, mutta nyt ollaan liikkeellä Krookkaan. Tuulta vain 3 m/s, jonkun verran maininkeja.

Suuntana Tornio, viikko 7

29.7. päästiin hyvin Krookkaan, jonne oli myös kaljaasi Ihana tulossa. Kesti vähän aikaa, että saatiin laiturijärjestelyt kuntoon. Käytiin ostamassa savustettua lohta ja tutkittiin sataman ympäristöä. Vierassatamamaksu = 0€!

30.7. Matka Reposaareen oli sujunut hyvin, tässä vielä muutama merellinen kuva ml. kaljaasi Ihanan tosi puuhissa. Edellisenä iltana olin sattumalta huomannut, että styyran laturin johtokotelo roikkui oudosti. Neljästä ruuvista 3 oli pois! Kesti vähän aikaa, että miljoonalaatikosta löytyi 2 sopivaa ruuvia. Reposaaren marina Merilokki on suojainen satama, hyvät sosiaalitilat (isot ja hyvä ilmanvaihto), monipuolinen kahvila, huoltoasema ja toimiva septityhjennys.

31.7. Reposaaresta Rauman Kylmäpihlajaan kirkkaassa auringonpaisteessa, tuulta 4–6 m/s. Kylmäpihlajassa oli saatu heinäkuun aikana uudet sähköpisteet laiturille! Saaressa paljon päivävieraita, illalla olemme ainoa yöpyvä venekunta.

1.8.suuntaamme Kylmäpihlajasta Uuteenkaupunkiin. Kun olimme päässeet majakkasaaren ympärillä olevista aalloista, meri rauhoittui; suurimmalta osalta tuulta vain 2–4 m/s, auringonpaisteessa ja hienoissa saaristomaisemissa. Uudessakaupungissa kylkikiinnitys Pakkahuoneen kahvilan laiturille, tuttu paikka viime vuodelta. Uuttakaupunkia voi kehua: elävä ympäristö, kaikki palvelut lähellä, tänne tulee ihan mielellään.

2.8. Viikon toiselle puolelle on ennustettu kovia tuulia. Päätimme nyt käydä ensimmäistä kertaa veneellä Turussa, välietapiksi valitsimme Parattulan Pederzensin venesataman. Lyhyt matka 24 mpk, josta 2/3 osaa 6–7 m/s avoimilla osuuksilla ja loput rauhallisesti suojatussa Ströömin salmessa. Satama on iso ja monipuolinen ja saa varmasti merkittävän osan tuloistaan autolla tai veneellä tulevista päivävieraista. Siltä osin se vaikutti vähän kuin samantyyppiset sataman Ruotsin rannikolla.

3.8. hyvä ajoilma, vain lyhyillä avo-osuuksilla jonkun verran aaltoja. Hienoja maisemia, ja jopa jonkun verran veneitä liikkeellä. Mielenkiintoinen tuloreitti Turun vierassatamaan. Siellä otetaan kaikki veneet laiturilla vastaan, hyvin hoidettu, isot sosiaalitilat ja tietenkin rantaviivan vilkas elämä. Eli loma lomalta, vaikkei meillä sellaista olekaan.

Suuntana Tornio, viikko 8

Olimme 4 päivää Turussa tuulta pitämässä, eilen 7.8. päästiin hyvässä säässä jatkamaan Högsåraan. Alkupäässä meille tuli uusia reittejä, ensiksi Turun lähiympäristön merelliset asuinalueet ja sen jälkeen Paraisten itäpuolen idylliset maisemat. Kartan mukaan ajettiin 1,5 m reittiä, mutta meillä oli aina vähintään 2 m vettä kölin alla. Högsårassa oli paljon päivävieraita (sunnuntai), yöksi olimme vain 2 venettä satamassa.

8.8. tuulta enää 3 m/s kaakosta, eli meille suoraan keulalle, kiva ajettavaa. Högsårasta Hankoon kolmessa tunnissa, hyvin vähän veneitä liikkeellä ja Itämeren Portista löytyi hyvä paikka.

Tuulettomat päivät jatkuvat myös 9.8. matkalla Hangosta Inkooseen, 37 mpk ja 5 tuntia auringonpaisteessa. Inkoossa saamme kylkipaikan uuden laiturin päästä. Tervetuloajuoma - kuin täällä aina - on raikas Apero Spritz. Illalla syömme uudessa ravintolassa SeaWe, pääsi helposti testistä läpi.

10.8. ja viimeinen päivä "suuntana Tornio" kesäretkellämme. Lähtiessämme Inkoosta Espooseen oli tyyntä, Porkkalasta lähtien noin 5 m/s sivutuulta. Vasta Porkkalan jälkeen alkoi näkyä enemmän veneitä. Lisämausteena tänään alkavan meriharjoituksen erilaisia aluksia merellä ja ilmassa.

Ja vähän tilastoja: mpk tuli 1279, kävimme 37 satamassa, joista 13 oli meille uusia. 35 kertaa nautimme kylkikiinnityksestä ja 2 kertaa paalupaikasta. 9 kertaa käytiin samoissa satamissa ja 9 päivää oltiin tuulta pitämässä. Koneet kävivät 177 tuntia. Haasteena olivat tuuliset jaksot alueella, jossa on paljon avomeren tai avoimia osuuksia.